|
EDITORIÁL
ŤAŽKO... Písať o reálnej denno-dennej práci v neformálnom vzdelávaní slovenských detí, a pritom vnímať neďaleké nezmyselné zabíjanie ľudských životov...ŤAŽKO písať... Po každej písmenkovej myšlienke by som chcel uveriť, že je to len sen. Sen v 21. storočí, kedy mi zostáva len veriť, že sa čo najskôr „prebudím“ do slnečného dňa plného problémov na našich základných a stredných školách, nevynímajúc vysoké školstvo... Vtom, v tomto kontraste, pochopím, že denné bežné problémy si niekedy zveličíme natoľko, že prerastú naše videnie reality, namiesto toho, aby sme ich riešili. Preto zavrime jedno okno a otvorme to naše. V marcovom Revue nazrieme do kuchyne AMAVET-u, aby sme vám dali ochutnať menu zložené z pripravovaných súťaží, organizovaní Ciest za vedou a uskutočnených aktivít, v ktorých rezonuje najmä rozdávanie šťastia – pre mnohých žiakov je darovaný notebook, či stolový počítač nenahraditeľnou pomôckou vo vzdelávaní, ktorá by mala byť už v každej domácnosti samozrejmosťou. Vo februárovom čísle Revue som vám sľúbil možnosť registrácie vašich žiakov základných škôl na Festival štyroch živlov 2022, ktorého 5. ročník sa uskutoční 3. júna v Bratislave. Kliknutím na link https://forms.office.com/r/C6WC9qHnCW môžete prihlasovať vašich žiakov na jubilejný ročník podujatia, ktoré sa z roka na rok stáva populárnejšie medzi záklaďakmi. Želám vám pekný deň a príjemné čítanie. Ján Nemec
|
|
|
|
Novodobé negatívne trendy a kulehy
|
|
Sociálna sieť TikTok prekonala v globálnych počtoch používateľov Twitter aj Snapchat. Aplikácia sa stala celosvetovou platformou číslo 3, po Facebooku a Instagrame. Mesačne ju navštívi viac ako 755 miliónov používateľov a ich počet stále rastie [1]. TikTok umožňuje natáčať krátke 15 sekundové až 3 minútové videá, kde ľudia tancujú, zdieľajú nápady, vtipkujú, ale sa aj vzdelávajú. Nájdeme tam rôzny typ obsahu od varenia, cez nachytávanie druhých, či manipulatívny a zavádzajúci obsah. Taktiež je možné pod videami nájsť nevhodné komentáre, nadávky a nenávisť [2].
|
|
|
|
JUNIOR INTERNET netrpezlivo očakáva inovácie žiakov
| |
Kysuce na Youtube, Internetová telefónna sieť, Aplikácia pre rozoznávanie farieb či Online múzeum, to je len výber niekoľkých projektov, ktorých autori odoslali prihlášku na 17. ročník súťažnej konferencie AMAVET-u - JUNIOR INTERNET. Ešte stále váhaš? Prihlasovanie je otvorené do 15. 3. 2022 na webe súťaže.
|
|
|
|
Inšpiruj sa témou „Plán obnovy a odolnosti: Slovensko podľa mňa“
|
|
Inšpiruj sa témou „Plán obnovy a odolnosti: Slovensko podľa mňa“ a napíš nám svoj názor, esej či prejav. Tému v kategórii JuniorTEXT sme vyhlásili v spolupráci so Zastúpením Európskej komisie na Slovensku. Autori príspevku si môžu vybrať problém vo svojom okolí, regióne, alebo aj v rámci celého Slovenska, do ktorého by pomyselný grant EÚ investovali. Kreativite sa medze nekladú.
|
|
|
|
DVE PERCENTÁ
| |
Ak je vám činnosť AMAVET-u sympatická, využite obdobie platenia daní za rok 2021 a nasmerujte ich na príležitosti pre mladých vedátorov. Následne určite prinesú pridanú hodnotu v budúcnosti Slovenska. Ďakujeme! https://www.amavet.sk/podporte-nas/
|
|
|
|
Cesty s AMAVET-om za vedou
|
|
Už je možné organizovať exkurzie či pobytové aktivity S postupným uvoľňovaním protipandemických opatrení sa intenzívnejšie dívame do budúcnosti. Počas posledných dvoch rokov sme si takmer odvykli od niektorých aktivít, či už na klubovej úrovni, alebo v rámci škôl. Jednou z najobľúbenejších aktivít v rokoch pred pandémiou boli exkurzie, ktoré sa teraz znovu hlásia o slovo.
|
|
|
|
Vedúca AMAVET klubu smeruje k titulu Učiteľ Slovenska
| |
Janka Šošovičková Učí fyziku, informatiku a technickú výchovu na Súkromnej základnej škole v Novej Dubnici, kde aj založila AMAVET klub 966 – Ing. Jana Šošovičková, PhD. Vždy ma zahreje pri srdci, keď sa dozviem o našom amaveťákovi „z druhej ruky“. O to viac, keď ide o pozitívnu informáciu. Janku nominovali medzi TOP 30 učiteľov za rok 2021.
V rámci iniciatívy CEEV Živica a Komenského inštitútu oceňujú inšpiratívnych učiteľov základných a stredných škôl na Slovensku. Inšpiráciou je medzinárodná cena Global Teacher Prize a po vzore mnohých ďalších krajín vytvorili projekt na národnej úrovni – Global Teacher Prize Slovensko v podobe ocenenia Učiteľ Slovenska. Globálna učiteľská cena, Global Teacher Prize, predstavuje ocenenie v hodnote 1 000 000 $ pre 1 výnimočného učiteľa z celého sveta, ktorý výrazne prispel v oblasti vzdelávania za uplynulý rok.
|
|
|
|
Zapojte sa do Misia Mars 4 a vyhrajte deň na výskumnej stanici LunAres
|
|
Vedeli by ste prežiť v extrémnych podmienkach? Pripravte posádku astronautov na simulovanú marťanskú misiu. Navrhnite projekt a možno práve ten váš zrealizujú pod vedením svetoznámej astrobiologičky Dr. Michaely Musilovej vo výskumnej stanici LunAres, jedinej v Európe. Budete mať jedinečnú možnosť spolupracovať s uznávanými mladými vedcami, odovzdať im svoj projekt osobne a zadať im inštrukcie priamo pred začiatkom marťanskej misie na výskumnej stanici LunAres v Poľsku.
|
|
|
|
PODAJ NOTBOOK ĎALEJ! - pokračujeme
| |
Pomocná ruka z Francúzska „Dlho som nedostávala váš časopis. Keďže je covid, myslela som si, že nemôžete pracovať. No náhodou som pozrela do spamov, čo nerobievam a tam sa nachádzali vaše časopisy! Objavila som aj iniciatívu Podaj notebook ďalej. Mala by som záujem ju podporiť. Odkedy existuje táto iniciatíva? Chcela by som o tom vedieť viac.“ Takto nás v decembri minulého roku oslovila pani Edita Manáková zo Spolku francúzsko-slovenského priateľstva (Association amitié franco – slovaque) a Občianskeho združenia priateľov dejín techniky a vynálezov.
|
|
|
|
Profil AMAVEŤÁKA – životné náhody?
|
|
V rubrike AMAVET Revue „Profil AMAVEŤÁKA“ vám formou rozhovorov predstavujeme už nielen úspechy AMAVET-u ako celku, ale najmä kto za týmito úspechmi sú, ako premýšľajú a konajú, a vlastne prečo to robia... V dnešnom rozhovore sa vrátime trošku viac do minulosti a spýtame sa prečo to robili a čo im to po dlhých rokoch dalo. Nie náhodou som použil množné číslo. Budú dvaja amaveťáci: Mgr. Alena Moravcová a Mgr. Ján Polča. Tip sme dostali od PaedDr. Mirka Vojteka, vedúceho AMAVET klubu 655 v Bardejove. Alenka je dnes jeho švagriná a Janko je jeho bývalý žiak. Písal sa rok 1991 a AMAVET mal jeden rok existencie...alebo bolo to už v roku 1990, keď AMAVET vznikol?
|
|
|
|
Web, o ktorom ste, dúfame, ani nevedeli
| |
Písal sa rok 2020, keď sme sa v AMAVET-e rozhodli, že je čas vstúpiť do 21. storočia aj tým, ako sa prezentujeme v online priestore. Bolo potrebné pripraviť nový web s jasnejšou štruktúrou, čo vzhľadom na veľkú rôznorodosť aktivít nášho združenia nebola jednoduchá úloha. Hlavný web AMAVET-u zastrešoval a odkazoval na ďalšie stránky, ktoré sa venovali jednotlivým projektom a činnostiam. Jednou z takýchto stránok je aj web Zvedavých vedcov, ktorý bol nástupcom a transformáciou starého webu s názvom Superleto. Nazdávali sme sa, že starý názov nevystihoval podstatu projektu, ktorého špecifikom je najmä animačný program Zvedavých vedcov. Program u detí a mládeže podnecuje hravou formou záujem o vedu a techniku. A tak vznikol nový web zvedavivedci.sk. Narazili sme však na nečakaný problém
|
|
|
|
Európske dni rozvoja 2022
|
|
Výzva na podávanie žiadostí pre mladých lídrov Mladí ľudia sú hybnou silou niektorých najdôležitejších rozvojových problémov. Cieľom Európskych dní rozvoja (EDD) je pre výnimočných mládežníckych lídrov z celého sveta, aby sa podelili o svoje názory, ovplyvnili tvorcov rozhodnutí a zainteresované strany a rozvinuli svoj plný potenciál ako lídrov a tvorcov zmien. EDD sú späť 14. a 15. júna v Bruseli a online. Hybridné podujatie sa zameria na tému „Globálna brána: budovanie udržateľných partnerstiev pre prepojený svet“.
|
|
|
|
POKUS
|
|
Pokus: Vychyľovanie prúdu vodyPomôcky: plastová fľaša s uzáverom, klinec, sviečka, zápalky, plastová rúra Postup: - Nad plameňom sviečky rozžeravíme klinec
- V strede dna fľaše urobíme klincom otvor
- Fľašu naplníme vodou a uzatvoríme vrchnákom, aby nevytiekla
- Uzáver fľaše uvoľníme a k prúdu vody sa priblížime zelektrizovanou rúrou
Priebeh pokusu:
|
|
|
|
|
|
|
|