|
EDITORIÁL
Sila komunity – amaveťákov! Človek má veľmi dobrý pocit, keď vie kam patrí, kto za ním stojí, o koho sa môže oprieť. Všetci tento pocit zdieľame najmä v rodine. Ak sa však vytvorí sociálna skupina s rovnakou výchovnou a ochrannou funkciou a patríme do nej, tak pocit spolupatričnosti hreje pri srdci, dodáva sily riešiť aj veci niekedy neriešiteľné... Jeden z príkladov krátkeho zamyslenia sa v úvode sme zažili aj pred blížiacim sa finále súťaže Junior Internet AMAVET 2023. Napätie v centrále AMAVET-u rastie, odborná komisia posunula najlepších žiakov z celého Slovenska na prezenčnú súťažnú konferenciu do Bratislavy. Koniec apríla je čo nevidieť, 3D tlačiareň tlačí špeciálne artefakty pre prvé tri miesta v šiestich kategóriách, zlaté, strieborné a bronzové...a zrazu bác! Tlačiareň zaštrajkovala a zasekla sa ešte pred poslednými výtvormi. Čo teraz? Telefonické konzultácie na diaľku nepomáhajú, a tak prijímame podanú ruku. Balíme tlačiareň opatrne do auta a ideme do centra mesta, do príjemnej kaviarne Lab.cafe. „Kaviareň, kde myšlienky dostávajú tvar.“ Takýto prívlastok dostala kaviareň od autora myšlienky zrealizovať v centre mesta modernú dielňu plne vybavenú na realizáciu netradičných myšlienok, ktoré vznikajú často pri káve. VACO! Tak prezývame Vladimíra Vaculíka, ktorý ako bývalý amaveťák, dobrovoľník, neskôr aj pracovník AMAVET-u, posunul získané vedomosti k netradičnej podpore tvorivosti mladých ľudí, medzi inými aj startupov. Lab.cafe sa stala záchranou aj pre našu 3D tlačiareň. Do týždňa bola plne funkčná a pokračujeme v tlači artefaktov na Junior Internet AMAVET. Vaco nezabudol, kde jeho myšlienky dostávali „tvar“, nezabudol na komunitu amaveťákov! Vacovi stačilo slovko ĎAKUJEME! Ján Nemec
|
|
|
|
Junior Internet AMAVET 2023 pozná finalistov
| |
18. ročník Junior Internet AMAVET už pozná finalistov. Do tohto ročníka sa prihlásilo celkom 317 projektov od mladých nadšencov z oblasti IT. Po prvom kole hodnotenia hodnotiaca komisia udelila dostatočný počet bodov 51 projektom, ktoré získali postup do finále Junior Internet-u. Šesť súťažných kategórií sme naplnili najlepšími prihlásenými projektami.
|
|
|
|
Festival 4 živlov AMAVET 2023 aj s divadlom
| |
Registrácia súťažiacich pokračuje – už len do 24. mája! Minulý mesiac sme spustili registráciu na hravú vedecko-technickú súťaž pre šikovných žiakov základných škôl - Festival 4 živlov AMAVET 2023. Pre žiakov je to skvelá príležitosť bádať a pritom sa hrať. Ide o cieľavedomú tvorbu vlastného vedátorského projektu, s ktorým sa môžu žiaci sebarealizovať a pritom aj vyhrať - https://www.amavet.sk/festival-styroch-zivlov/
|
|
|
|
Malokarpatský festival vedy AMAVET 2023
| |
Malokarpatský festival vedy a techniky AMAVET pre ZŠ a SŠ v Malokarpatskom regióne sa bude konať v Kultúrnom dome Ľ. Štúra v Modre v pondelok 24. apríla od 9:00 do 14:30 h. Očakávame viac ako 10 projektov, ktoré zaujmú hodnotiacu komisiu, ktorá je vždy pripravená nielen hodnotiť projekty, ale odporučiť zlepšenie, aby sa projekty na ešte lepšej úrovni dostali na celoslovenskú súťaž AMAVET-u do Bratislavy.
|
|
|
|
Slovenskí reprezentanti AMAVET-u na českom Festivale vedy a techniky
|
|
Počas troch marcových dní od 15. do 17-teho sa Marko Balčák a Krištof Franko z AMAVET klubu 957 Prešov zúčastnili nesúťažne českého Festivalu vedy a techniky v Pardubiciach. Bolo to ocenenie zo slovenského finále Festivalu vedy a techniky AMAVET v kategórii junior.
|
|
|
|
Čo priniesla Barcelona súťažiacim?
| |
V minulom AMAVET Revue sme priniesli informáciu o úspechu slovenských reprezentantov AMAVET-u na súťaži Exporecerca Jove MAGMA v Barcelone, Španielsku. Oliver Reiter prezentoval projekt o mapovaní bociana bieleho a Peter Antolik vo svojom projekte navrhol inteligentný kurník. Obaja úspešne postúpili do Barcelony z celoslovenského finále Festival vedy a techniky AMAVET 2022. Vedúcim delegátom na súťaži bol s chlapcami v minulosti tiež veľmi úspešný amaveťák Samko Smoter. Aký je recept na úspech, to nám napísal Samko, ktorý pokračuje s výbornými výsledkami ako študent medicíny na Masarykovej univerzite v Brne.
|
|
|
|
Svoj talent ukázal vo Švajčiarsku
|
|
Reč je o Michalovi Kováčovi, ktorý pochádza z Veľkých Uheriec. Momentálne je študentom štvrtého ročníka Súkromnej strednej odbornej školy polytechnickej v Nitre. V súťaži Festival vedy a techniky AMAVET 2022 sa prebojoval do celoslovenského finále, ktoré mu otvorilo dvere na medzinárodné podujatie. FVAT2022 https://www.youtube.com/watch?v=Fryto-JA0BY S projektom Použitie fotogrametrie a GPS trackingu v poľnohospodárstve sa v prvej polovici februára predstavil na International Swiss Talent Fórum v Lausanne vo Švajčiarsku.
|
|
|
|
Zvedaví vedci AMAVET 2023
|
|
Školenie dobrovoľníkov animačného programu Žiakov stredných škôl, ktorí majú vzťah k vede a technike, pozývame na bezplatné školenie dobrovoľníkov animačného programu Zvedaví vedci, ktoré sa bude konať od 30. júna do 2. júla 2023 v centrále AMAVET-u v Bratislave.
|
|
|
|
Letné tábory s AMAVET-om
| |
V lete 2023 je pre deti už tradične pripravený obľúbený animačný program Zvedavých vedcov, v podobe jedného pobytového a troch denných táborov.
|
|
|
|
ESET Science Award – 5. ročník
| |
Ocenenie ESET Science Award, ktoré prezentuje výnimočné vedecké osobnosti, spúšťa nominácie do svojho 5. ročníka. Cieľom oceňovania výnimočných vedeckých osobností ESET Science Award je prezentovať verejnosti úspešné vedecké osobnosti, ktoré pôsobia na Slovensku a posúvajú kvalitu vedy na Slovensku smerom k najinovatívnejším krajinám sveta. Aj tento rok bude medzinárodnej komisii predsedať laureát Nobelovej ceny. Nominácie na ocenenie sú otvorené do 10. mája 2023 na stránke www.esetscienceaward.sk
|
|
|
|
Vďaka SEPS-u za podporu nášho AMAVET klubu 655
|
|
AMAVET klub 655 pri Základnej škole v Marhani v okrese Bardejov pracuje už od februára 1990, čiže od vzniku samotnej Asociácie pre mládež, vedu a techniku (AMAVET). Od svojho začiatku sa venuje elektronike, energetike a počítačom. V posledných dňoch nás veľmi potešil finančný dar zo Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy (SEPS), ktorý je určený na podporu činnosti našich mladých elektronikov.
|
|
|
|
SEPS ocení príklady dobrej praxe na ZŠ
| |
Zaujímavú a netradičnú výzvu vyhlasuje Nadácia Pontis, konkrétne Nadačný fond Slovenská elektrizačná prenosová sústava v Nadácii Pontis. Výzva Energetická gramotnosť na školách sa zameriava na výučbu minimálne dvoch z vybraných tém, ktorá má byť predstavená žiakom 2. stupňa ZŠ interaktívne a experimentálne. Výstupom má byť videozáznam z vyučovania danej témy, ktorý bude následne spracovaný do metodického materiálu ako príklad dobrej praxe pre učiteľov ZŠ.
|
|
|
|
AMAVET – Centrum ďalšieho vzdelávania vedátorov
|
|
V roku 2018, na základe výzvy z operačného programu Ľudské zdroje, nám úspešne schválili projekt Centrum ďalšieho vzdelávania vedátorov. Boli sme veľmi radi, pretože pre AMAVET to bol prvý projekt z európskych peňazí, ale to sme ešte netušili, že príde obdobie pandémie. Kontaktné, interaktívne školenia s osobnou účasťou pre žiakov základných škôl a osemročných gymnázií, ktoré mali zvýšiť záujem mladých ľudí o prírodné, technické vedy a rozvíjať ich kľúčové kompetencie pre lepšie uplatnenie sa na trhu práce, sme museli na dlhý čas prerušiť. Preto čas ukončenia projektu sa posunul až k dnešnému dátumu – o 2 roky neskôr! Zato s veľmi úspešnými výsledkami!
|
|
|
|
MILSET Europe Camps 2023
| |
Tento rok bude ISSC 2023 hostiť BUCA IMSEF (International Music Science Energy Engineering Fair) v meste Buca, Izmir v Turecku od 30. júla do 5. augusta 2023. S radosťou oznamujeme, že webová stránka a registrácia na ISSC 2023 sú spustené! Aktuálnu agendu a registráciu nájdete tu.
|
|
|
|
Hravý experiment ako nástroj vzdelávania
|
|
AMAVET hravo a tvorivo motivuje deti k vlastnému bádaniu a tvorbe vedátorských projektov. Organizovaním rôznych súťaží vytvára pre žiakov základných a stredných škôl z celého Slovenska priestor na sebarealizáciu. Pri príprave na súťaž žiaci odhaľujú vlastné schopnosti tým, že hravým spôsobom bádajú vo všetkých oblastiach života. Už od ranného veku je pre dieťa prirodzená otázka PREČO? Toto využíva AMAVET pri organizovaní súťaží v prírodných a technických vedách, kde si žiaci niekedy ani neuvedomujú, že bádajú a hrajú sa na vedátorov. Otázkou PREČO prebúdzajú v sebe prirodzenú túžbu mladých ľudí po poznávaní a hľadaní odpovedí na otázku AKO.
|
|
|
|
|
|
|
|