Prečo 95 % Tech Startupov zlyhá a ako tomu predísť?

95 % technologických startupov skrachuje, pričom 70 % z nich zanikne medzi druhým a tretím rokom fungovania. V roku 2018 spoločnosť CBINSIGHTS realizovala prieskum medzi 101 startupmi, ktoré skončili neúspešne. Pýtali sa ich, čo bol hlavný dôvod neúspechu – čo bol ten povestný „kameň úrazu“.

Na 20. ročníku Junior Internet AMAVET 2025 (JI) jeden z motivátorov súťaže Šimon Rovder z Powerful Medical ponúkol finalistom JI konkrétnu odpoveď:
„Ako vybudovať startup, ktorý ľudia naozaj chcú.“

TOP 20 dôvodov, prečo startupy zlyhávajú (výber z prednášky):

  • Vytvorili produkt, ktorý nikto nechcel – najčastejší dôvod neúspechu.
  • Minuli sa financie – pretože produkt nemal dopyt, a teda ani tržby.
  • Konkurencia prišla s lepším riešením.
  • Zákazníci neboli ochotní zaplatiť požadovanú cenu.

Naopak, niektoré dôvody, ktoré startupisti zvládajú pomerne dobre, a často nie sú dôvodom zlyhania:

  • Projekt sa nestihol dokončiť načas.
  • Produkt bol príliš zložitý na použitie.

Základný problém: chýbajúci „Product-Market Fit“!

Startupy zlyhávajú najmä pre biznisové chyby – nie pre technické.
Chýba im produkt, ktorý rieši skutočný problém pre reálnych ľudí.

Ako sa vydať na cestu úspechu?

Podľa Šimona Rovdera sú kľúčové tieto princípy:

  • Nájdi zákazníka a pochop jeho problém.
  • Zisti, či je zákazník zároveň aj používateľom.

Ďakujeme, Šimon, za skvelú a podnetnú prednášku, ktorú si môžete pozrieť aj vy.

https://www.youtube.com/watch?v=96GwKQrB4co

Gabriela Kukolová, riaditeľka AMAVET