
06 máj Prečo 95 % Tech Startupov zlyhá a ako tomu predísť?
Až 95 % technologických startupov skrachuje, pričom 70 % z nich zanikne medzi druhým a tretím rokom fungovania. V roku 2018 spoločnosť CBINSIGHTS realizovala prieskum medzi 101 startupmi, ktoré skončili neúspešne. Pýtali sa ich, čo bol hlavný dôvod neúspechu – čo bol ten povestný „kameň úrazu“.
Na 20. ročníku Junior Internet AMAVET 2025 (JI) jeden z motivátorov súťaže Šimon Rovder z Powerful Medical ponúkol finalistom JI konkrétnu odpoveď:
„Ako vybudovať startup, ktorý ľudia naozaj chcú.“
TOP 20 dôvodov, prečo startupy zlyhávajú (výber z prednášky):
- Vytvorili produkt, ktorý nikto nechcel – najčastejší dôvod neúspechu.
- Minuli sa financie – pretože produkt nemal dopyt, a teda ani tržby.
- Konkurencia prišla s lepším riešením.
- Zákazníci neboli ochotní zaplatiť požadovanú cenu.
Naopak, niektoré dôvody, ktoré startupisti zvládajú pomerne dobre, a často nie sú dôvodom zlyhania:
- Projekt sa nestihol dokončiť načas.
- Produkt bol príliš zložitý na použitie.
Základný problém: chýbajúci „Product-Market Fit“!
Startupy zlyhávajú najmä pre biznisové chyby – nie pre technické.
Chýba im produkt, ktorý rieši skutočný problém pre reálnych ľudí.
Ako sa vydať na cestu úspechu?
Podľa Šimona Rovdera sú kľúčové tieto princípy:
- Nájdi zákazníka a pochop jeho problém.
- Zisti, či je zákazník zároveň aj používateľom.
Ďakujeme, Šimon, za skvelú a podnetnú prednášku, ktorú si môžete pozrieť aj vy.
https://www.youtube.com/watch?v=96GwKQrB4co
Gabriela Kukolová, riaditeľka AMAVET